SL:s pendeltåg om vintern

 

Varje morgon åker jag pendeltåg, och ibland blir det förseningar. Därför ville jag att vi skulle ta ett snack med Stockholmståg. Här är frågorna som jag mailade till Stockholmståg.

Fråga 1: Hur är det med arbetsmiljön på tågen?
Fråga 2: Hur fungerar det med tågen just nu på vintern?
Fråga 3: Varför är det så mycket problem med dörrarna på pendeln?
 

Så här svarade Monica Ström på Stockholmståg:

1. Stockholmståg är ett företag med drygt 1 000 anställda. Vi satsar mycket på arbetsmiljö och har en anställd arbetsmiljöingenjör. Arbetsmiljöarbetet styrs via skyddskommittéer som till sin hjälp har ett antal utskott. Arbetsmiljön i fordon behandlas i arbetsmiljöutskott ”fordon”. Arbetsmiljön i tågen är utsatt för ständig förbättring. Vi har ett fordon X60 6007 där olika arbetsmiljöåtgärder testas.

2. På vintern när det är kallt blir allting mycket kärvare allt ifrån spår och växlar till tågen. Dessutom om det också kommer mycket snö som packas till blåis under fordonen så tar det regelbundna fordonsunderhållet längre tid då all snö och is måste tinas bort innan man kan börja skruva på fordonen.Just spårväxlar är extra känsliga under vintertid då det ofta faller ned isklumpar från tågen som kan fastna i växeltungorna.Inför vintern är det därför extra viktigt att man har gjort i ordning tågen ordentligt och förberett tågen för vinterväder med rengörning av motorer, avfuktat luftsystemen med mera.

Det är också viktigt att Trafikverket som ansvarar för t ex spår, växlar, signaler har extra personal ute i spåren och snabbt kan ta bort snö och is som hamnar i växlar. Även om det finns växelvärme i växlarna så tar det en bra stund innan isen har smällt.I Stockholmsområdet är det extra viktigt att felavhjälpning går snabbt då minsta försening på ett tåg snabbt orsakar förseningar på andra tåg. Det räcker om ett tåg blir 3 min försenat så påverkar det andra tåg.

3. När det snöar mycket så samlas det en hel del snö och is på fotstegen som sitter vid dörrarna. Till slut blir islagret så tjockt att dörren inte går igen och då behöver man ta bort isen innan man kan köra vidare.

Text och bild: Anton Årbrandt

Säg vad du tycker

*